dilluns, 19 d’abril del 2010

Quirze Grifell - Plou


PLOU

plou damunt del mar

plou dins els sacs de farina

plou sota l'arc de Sant Martí

plou a la panxa del bou



plou sota el raig de la font

plou sobre el sexe dels àngels

plou al cor de l'assassí

plou a les ulleres graduades



plou entre el dia i la nit

plou a les agulles del rellotge

plou sota el llit



plou al magatzem del sucre

plou entre els dits de les mans

plou entre els besos dels amants



plou entre l'ahir i l'avui

plou sobre la meva infantesa

plou sobre els dies que vindran


Quirze Grifell

dimecres, 14 d’abril del 2010

Albert Andrades - Deixa'm cuidar de tu i atresorar-te

Besada
DEIXA´M CUIDAR DE TU, I ATRESORAR-TE

Deixa´m cuidar de tu, i atresorar-te
en dosis pures i perfectes, deixa
que el dia vint de no sé quin octubre
s´assembli a avui, no en res més que en nosaltres,
deixa que el tomb incert i variable
del temps i dels afanys, amb nous matisos
adorni el nostre amor, sense canviar-lo.
I si un dia prenem una altra ruta
per ser millors, deixa llavors que cregui
que vaig cuidar de tu.
Però recorda
-oh, sobretot recorda-
que jo, semblant més fort, era el més feble.

Albert Andrades i Francia

dijous, 25 de març del 2010

Lluís Urpinell - Van i vénen

VAN I VÉNEN...


Van
I
Vénen
Els anys,
I
Vols
Volar,
I més
Volar,
Córrê-ho,
I
Recórrê-ho
Tot...,
Encara...


Però,
Abans
D’agafar
Cap avió,
S’ha
De passar
Control
Policial
I,
Si
L’aproves,
Fer
Sempre
Espera...

Així
Va
Tot...

Lluís Urpinell-i-Jovani
Gàrnatha, 24-III-2010

diumenge, 21 de març del 2010

Miquel Pujadó - Els poetes, de Léo Ferré

Els poetes

Text: Léo Ferré/Miquel Pujadó
Música: Léo Ferré

Són éssers molt estranys, que viuen de la ploma
o que no en viuen pas, depèn de l’estació.
Són éssers molt estranys, que travessen la broma
amb passes lleus d’ocell sota ales de cançó.

Tancada en un flascó tenen l’ànima prima;
els seus diners, als llibres que mai no han editat;
la seva dona viu lligada a alguna rima
que ens parla de l’amor i del fruit desitjat.

I pinten de colors l’asfalt gris i discret:
quan el trepitgen, creuen que van per l’oceà.
Amb cintes de vellut decoren l’alfabet
i treuen pels carrers els mots a passejar.

Tenen sovint un gos, company de vi i misèria,
que els llepa tendrament les mans, mentre li surt
dels ulls brillants i humits la llum fidel i etèria
que els guia lluny, molt lluny, al país de l’Absurd.

Són éssers molt estranys, que en contemplar les flors
hi veuen, amagats, somriures femenins.
Són éssers molt estranys, que canten les dissorts
tot fent sonar el seu cor com sonen els violins.

Amb braços sense plomes, enyoren les grans ales
que la Literatura enganxarà més tard
al seu espectre gèlid, quan pugin les escales
que els duguin de la Mort als grans salons de l’Art.

Caminen per l’atzur, amb el cap a les viles,
i saben aturar-se per beneir els cavalls.
Caminen per l’horror, amb el cap a les illes
on els botxins ni arriben ni poden fer-hi estralls.

Titllen d’artificials els seus breus paradisos,
i fiquen els seus versos al fons d’un calabós,
talment com si poguessin recloure un bloc de pisos
perquè a la claveguera hi ha els amos i els senyors.

dimarts, 12 de gener del 2010

Jaume Arnella - Romanço de Quico Sabaté (Francesc Sabaté i Llopart)


DEL PIRINEU AL MONTSENY

El darrer viatge de Quico Sabate

I. DEL PIRINEU...

Més de mil camins davallen
del Pirineu al Montseny;
n’hi ha de plàcids i agradosos
i més d’un aspre i ferreny.

II. LA HISTÒRIA D’UN VIATGE

És la història d’un viatge,
el seu viatge darrer,
el d’un maquis llegendari:
el d’en Quico Sabater.

Darrers dies de desembre,
mil nou-cents cinquanta nou,
travessaven la frontera
eren cinc homes i prou.

Si en venien de Costoja
van passat pel lloc normal,
la taverna de la Muga
que és un bon pas natural.

I Sant Julià de Ribelles
i després Sant Bernabeu,
vorejant el Bassagoda,
Llorona i coll de la Creu.

La baga del Ginebret
i Mare de Déu del Mont;
la neu que per dalt hi havia,
quan són a Falgars ja es fon.

A Falgars parada i fonda,
no s’ho poden pas negar,
que, si de nits es camina,
de dia cal reposar.

No tot són flors i violes,
que comença l’embolic:
van encendre una foguera
i això fou un greu oblic.

Un carter rural passava,
cuit a l’ombra i força hostil,
mig fent l’orni corre al poble
i avisa els guàrdies civils.

Quan arriba la parella
ve la sorpresa i l’enuig,
quan parlen les escopetes,
un cau ferit, l’altre fuig.

Pro els maquis també han rebut,
perquè en Quico Sabater
té una ferida a la cama,
més dolenta no pot ser.

III. ...AL MONTSENY

I marxant a corre-cuita
van de dret a Esponellà
on, burlant la vigilància,
ja travessen el Fluvià.

I després deixen Banyoles
i Palol de Revardit,
fins que arriben a la Mota
emparant-se en la nit.

Van de dret al mas Clarà,
conegut anteriorment;
tot i que ara hi viu gent nova,
també els don acolliment.

Quan els vells de la masia
a l’hostal van ’nar a comprar
més menjar del que solien,
amb això es van delatar.

Els civils volten la casa,
dos assalts en varen fer,
morint tota la quadrilla
menys en Quico Sabater.

Que s’escapa arrossegant-se
just en el darrer moment,
tot dient-los en veu baixa:
"No tireu; sóc el tinent".

Passa el Ter, passa Girona;
com va fer-ho? no s’entén;
amb la cama mal ferida,
però a Fornells assalta un tren.

Obligant-lo, a punta d’arma,
a no aturar-se, sempre avall;
si al Montseny pot acostar-se
serà un bon amagatall.

A l’entrar de Sant Celoni
salta en marxa i deixa el tren;
l’esperen les escopetes
dels civils i el sometent.

Cinc de gener del seixanta,
al matí a dos quarts de nou,
entre trets i corredisses
cau en terra i ja no es mou.

Carrer Major i Santa Tecla,
cruïlla del guerriller,
a la mà la metralleta,
jeu, mort, Quico Sabater.

Jaume Arnella

dijous, 24 de desembre del 2009

Agustí Ferrer - Nadala Trista

El llac de Puigcerdà glaçat
NADALA TRISTA

Floreixen els auguris de l´oracle:
trenca aigües una verge a mitjanit.
Li fa de llevadora el glaç humit
que rebla l´encanteri del miracle.

Neix un marrec bonic que goig traspua
mentre escampa amb els ulls bocins de cel.
Àngels, pastors i mags mena l´estel
que missatges d´amor porta a la cua.

¿ Podré avui entonar, menut pessebre,
les alegres tonades del portal
veient el meu País corcat i amb febre?

Astorat en un món paradoxal,
engrunes d´esperança colga el gebre.
Sega arran amb la dalla, ofès Nadal !

Agustí Ferrer i Gasol

diumenge, 22 de novembre del 2009

Marcel Tuyet - Podria dir

PODRIA DIR

Mandrejar sota les neus malaltes de blancs nuclears.
Carregar les culpes d’uns errors que ens van sortir cars.
Intentar de descobrir nous horitzons enmig de cercles que no es tanquen mai.
Oblidar els pròxims futurs fets de misèries i trobades furtives, esmorzars de silencis...

PODRIA DIR QUE TOT VA BÉ,
PODRIA DIR QUE AVUI ÉS MAI I RES NO SÉ
PODRIA DIR QUE, SENSE TU, EL DEMÀ NO ARRIBA
PODRIA DIR QUE TU I JO SOM MENTIDA.

Sortir a buscar les quimeres que ens vam jurar prometre.
Arraconar tots els somriures de falsa modèstia.
I provar d’imaginar un seguit de codis que ens revelin el camí correcte.
Amagar-nos a les cales de les platges d’antigues vivències, d’aquest sol de la infància...

PODRIA DIR QUE TOT VA BÉ,
PODRIA DIR QUE AVUI ÉS MAI I RES NO SÉ
PODRIA DIR QUE, SENSE TU, EL DEMÀ NO ARRIBA
PODRIA DIR QUE TU I JO SOM MENTIDA.

La calma arriba a poc a poc,
les mans obertes cap a enlloc...
Comptar els compassos que han quedat
al pentagrama... cau la vida per un forat.

PODRIA DIR QUE TOT VA BÉ,
PODRIA DIR QUE AVUI ÉS MAI I RES NO SÉ
PODRIA DIR QUE, SENSE TU, EL DEMÀ NO ARRIBA
PODRIA DIR QUE TU I JO SOM MENTIDA.

Marcel Tuyet